Strategi Internalisasi Nilai Antikorupsi Bagi Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.22373/tadabbur.v7i2.502Keywords:
Internalization Strategy, Anti-Corruption Values, Students, Character EducationAbstract
This study aims to analyze strategies for internalizing anti-corruption values among students as an effort to build an anti-corruption culture within the education system. This research employs a qualitative approach using library research methods, drawing data from relevant scientific literature such as books, journals, and academic articles. The findings indicate that the internalization of anti-corruption values can be implemented through the integration of anti-corruption education into the school curriculum, the application of Problem-Based Learning (PBL), the development of thematic teaching modules, and the habituation of integrity and honesty values in daily school activities. Furthermore, anti-corruption education plays a vital role in fostering legal awareness and shaping students’ character to become honest, responsible, and integrity-driven individuals. Supporting factors such as a strong legal system, transparency, civil society participation, and an ethical organizational culture enhance the effectiveness of this internalization process. Therefore, anti-corruption education is a strategic step toward building a young generation with integrity, strong moral character, and commitment to eradicating corruption in Indonesia.
References
Abd Aziz, Nia Indah Purnamasari, and Zaini Tamin AR. "Internalisasi Pendidikan Antikorupsi Bagi Anak Usia Dini di Tk Al Amin Klampis Bangkalan." Jurnal: Aulada, Vol 3, No 1, 2021.
Achamd Anwar Abiding, Pembentukan Karakter Siswa Melalui Internalisasi Nilai-Nilai Antikorupsi, Jurnal: Journal Of Applied Linguistics And Islamic Education (JALIE), Vol 01, No 02, September 2017.
Ade Imelda, "Pendidikan Antikorupsi Dalam Pendidikan Agama Islam." Jurnal: Al-Tadzkiyyah Pendidikan Islam, Vol 8, No 1, 2017.
Ayu Dike Widihiyaastuti, I Gusti Agung, Meningkatkan Kesadaran Generasi Muda Untuk Berperilaku Anti Korutif Melalui Antikorupsi, Jurnal: Ilmiah Prodi Magister Kenotariatan, Vol 3, No1, 2018.
Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Timur, Pendidikan Antikorupsi, Pendidikan Anti Korpsi Sejak Dini, Diakes Pada Tanggal 12 Mei 2024 Dari Situs: Https://Dindik.Jatimprov.Go.Id/Pak/Blog/3/Pendidikan-Anti-Korupsi-Sejak-Dini
Fahri Zulfikar, "Ini 10 Negara Paling Korup di Dunia, Indonesia Nomor Berapa?”, artikel online: detikedu. Diakses pada tanggal 10 Mei 2024, dari situs: https://www.detik.com/edu/detikpedia/d-7197372/ini-10-negara-paling-korup-di-dunia-indonesia-nomor-berapa#:~:text=Menurut%20CPI%202023%2C%20Indonesia%20mendapatkan,total%20180%20negara%20yang%20dinilai.
Fira Mubayyinah, "SEMAI: Sembilan Nilai Antikorupsi dalam Pendidikan Anak Usia Dini." Jurnal: Al Hikma (Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education) Vol 1, No 2, 2017.
Fitra Moerat Ramadhan, Peran 16 Tersangka Korupsi Timah, Termasuk 3 Direktur PT Timah, Di Akses Pada Tanggal 12 Mei 2024 Dari Sistus Tempo.co : Https://Grafis.Tempo.Co/Read/3560/Peran-16-Tersangka-Korupsi-Timah-Termasuk-3-Direktur-Pt-Timah
I Gusti Agung Ayu Dike Widhiya Astuti dan I Gusti Ketut Ariawan, Meningkatkan Kesadaran Generasi Muda Untuk Berperilaku Anti Koruptif Melalui Pendidikan Antikorupsi, Jurnal: Jurnal Ilmiah Prodi Magister Kenotariatan, Vol 3, No 1, 2018.
Imadah Thoyyibah, "Pendidikan Dasar Antikorupsi Dalam Tinjauan Filsafat Pendidikan Islam." Jurnal: Menara Ilmu,Vol 12, No 80, 2018.
Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online, Diakses Pada Tanggal 26 Mei 2024.
Kristiono, Natal, Indri Astuti, dan Hafiz RafiUddin. Implementasi Pendidikan Antikorupsi di SMK Texmaco Pemalang, Jurnal: Integralistik Vol 31, No 1, 2020.
Mukti, Tri Anggoro, Mendorong Penerapan Pendidikan Antikorupsi di Perguruan Tinggi. Jurnal: Perspektif Hukum, Vol 18, No 2.
Ni Ketut Dessy Fitri Yanti Dewi. "Pentingnya Pendidikan Antikorupsi Dalam Menumbuhkan Budaya Antikorupsi" Jurnal: Ilmu Hukum Sui Generis, Vol 3, No , 2023.
Puput Riana Rusli, Lucyane Djaafar, dan Nopiana Mozin. "Strategi Membangun Kesadaran Moral Antikorupsi Pada Siswa Di Sman 4 Gorontalo", Jurnal: Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), vol 7, No 2, 2024.
Repository IAIN Kendari, Diakses Pada Tanggal 26 Mei 2024 Dari Situs: Https://Digilib.Iainkendari.Ac.Id/239/3/BAB%20II.Pdf
Repository UMA, Diakses Pada Tanggal 26 Mei 2024, Dari Situs: https://repositori.uma.ac.id/bitstream/123456789/80/5/128600181_file5.pdf
Repository Universitas Negeri Yogyakarta, Diakses Pada Tanggal 26 Mei 2024 Dari Situs: Https://Eprints.Uny.Ac.Id/8632/3/BAB%202%20-%2008417141011.Pdf
Riskha Ramanda, Zarina Akbar, dan RA Murti Kusuma Wirasti. "Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Body Image Bagi Perkembangan Remaja." Jurnal: Edukasi, Vol 5, No 2, 2019.
Siti Uswatun Hasana, Kebijakan Perguruan Dalam Menerapkan Pedidikan Anti Koupsi, Jurnal: Pendidikan Kewarganegaraan, Vol 2, No 1, 2018.
Sofian, “Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Menumbuhkan Karakter Antikorupsi." Jurnal: Pendidikan Guru, Vol 1,No 1, 2018.
Sopian Lubis, Tinjauan Normatif Kurikulum Pendidikan Agama Islam Dalam Penanaman Nilai-Nilai Anti-Korupsi, Jurnal: Murabbi, Vol 02, No 01, Januari-Juni 2019.
Syurya Muhammad Nur, Penerapan pendidikan antikorupsi kepada siswa Sekolah Dasar. Jurnal: Ilmu Pendidikan Vol 6, No 2, 2021.
Ulyan Nasri, "Internalisasi Pendidikan Antikorupsi dalam Pendidikan Agama Islam." Jurnal: Al-Hikmah Jurnal Studi Islam Vol 1, No 2, 2020.
Undang-Undang No. 31 Tahun 1999 dan Undang-Undang No. 20 Tahun 2001 Tentang Tindak Pidana Korupsi.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Restika Agustina, Syabuddin Gade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
