Pengaruh Model Pembelajaran Interaktif Setting Kooperatif Terhadap Hasil Belajar Pembelajaran Teknik Pemograman Mikroprosesor dan Mikrokontroler di SMK.
DOI:
https://doi.org/10.22373/jim.v3i1.517Keywords:
Interactive Learning Cooperative Setting, Learning Results for Microprocessor and Microcntroller Programming Techniques.Abstract
This research aims to determine the influence of the cooperative setting interactive learning model on the learning outcomes of class XI students in the Microprocessor and Microcontroller Programming Engineering learning subjects at SMKS Muhammadiyah Banda Aceh. The approach used in research is quantitative, using experimental methods. The sample in this study was 12 people. To collect data, pre-test and post-test techniques were used. The research results show that there is an influence of the cooperative setting interactive learning model on the learning outcomes of class XI students in the Microprocessor and Microcontroller Programming Techniques learning subjects at SMKS Muhammadiyah Banda Aceh. This influence is marked by an increase in pre-test scores of 70 up to 80 in post-test. The hypothesis test shows a p score of = 0.005 < 0.05, so Ha is accepted, meaning that the interactive learning model of cooperative settings influences the learning outcomes of class XI students in the Microprocessor and Microcontroller Programming Engineering learning subjects at SMKS Muhammadiyah Banda Aceh. It can be concluded that interactive learning in a cooperative setting has been proven to be able to improve the learning outcomes of vocational school students.
References
Agus Suprijono, Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2016.
Agus Suprijono, Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Gramedia Pustaka Jaya, 2018.
Aqib, dkk, Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SMP, SMA, SMK, Bandung: Yrama Widya, 2017.
Aunurrahman, Belajar dan Pembelajaran, Bandung: Alfabeta, 2019.
Baharuddin, Teori Belajar dan Pembelajaran, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2018.
Brili Herwandannu, Penerapan model Pembelajaran Word Square untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS siswa Kelas 3 SDN 2 Slempit Kedamean Gresik. Jurnal Pendidikan Vol.06, No.12, 2018.
Chomaidi dan Salamah, Pendidikan dan Pengajaran: Strategi Pembelajaran Sekolah, Jakarta: PT Grasindo, 2018.
Dimyati dan Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 2016
Isjoni, Cooperative Learning: Efektifitas Pembelajaran Kelompok, Bandung. Alfabeta, 2016
Khadijah, Belajar dan Pembelajaran, Bandung: Cipta Pustaka Media, 2016.
Komalasari, Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi, Bandung: Refika Aditama, 2017.
Mahmud dan Hartono, Keefektifan Model Pembelajaran Isk dan di Ditinjau dari Motivasi, Sikap, dan Kemampuan Komunikasi Matematis. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta, 2014.
Misnawati, Imam Syofii, Darlius “Perbandingan Metode Pembelajaran Interaktif Setting Kooperatif Dan Metode Ceramah Pada Prestasi Belajar Siswa Di Smk YP Gajah Mada” Vol.6 No.2 November 2019
Muhammad Thobroni dan Arif Mustofa, Belajar dan Pembelajaran Pengembangan Wacana dan Praktik Pembelajaran dalam Pembangunan Nasional, Yogjakarta:Ar-Ruzz Media, 2018
Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan dengan Suatu Pendekatan Baru. (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2015.
Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2017.
Mulyasa, Kurikulum Berbasis Kompetensi. (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2017.
Mulyono Abdulrrahman, Pendidikan bagi Anak Kesulitan Belajar, (Jakarta: Rineke Cita, 2019.
Nasution, Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar (Jakarta: Bina Aksara 2016.
Nazarudin, Manajemen Pembelajaran. (Yogyakarta: Teras, 2017.
Ngalim Purwanto. Psikologi Pendidikan, (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2016.
Nining Mariyaningsih dan Mistina Hidayati, Bukan Kelas Biasa Teori dan Praktik Berbagai Model dan Metode Pembelajaran Menerapkan Inovasi Pembelajaran di Kelas-kelas Inspiratif, Surakarta: Kekata Group, 2018.
Oemar Hamalik, Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara, 2015.
Purwadarminta, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2012.
Ratna Wilis, Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Erlangga, 2016.
Ratumanan, Inovasi Pembelajaran Mengembangkan Kompetensi Peserta Didik Secara Optimal. Yogyakarta: Penerbit Ombak, 2015.
Ratumanan, Pengajaran Interaktif. Surabaya: Makalah, 2015.
Ratumanan, Pengembangan Model Pembelajaran Interaktif Seting Kooperatif (PISK) dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SLTP di Kota Ambon, (Disertasi tidak diterbitkan). Universitas Negeri Surabaya. 2015.
Riyanto, Paradigma Baru Pembelajaran (Sebagai Referensi Bagi Pendidikan dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas). (Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2016.
Robert E. Slavin, Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik, (London: Allymand Bacon, 2015.
Rusman, Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Gramedia. 2017.
Said Nurdin dkk. Psikologi Pendidikan, Banda Aceh: Universitas Syiah Kuala, 2016
Sardiman, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2016.
Sardiman, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2018.
Slameto, Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya, (Jakarta: Asdi Mahastya, 2016.
Slameto. Evaluasi Pendidikan, (Jakarta: Bumi Aksara, 2016.
Solihatin dan Raharjo, Cooperative Learning: Analisis Model Pembelajaran IPS, Jakarta: Bumi Aksara, 2017.
Sudjana, Penilaian Hasil Belajar Mengajar, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2016.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, (Bandung: Alfabeta, 2019.
Suharsimi Arikunto. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta, 2018.
Sukardi, Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 2015
Sumadi Suryabrata, Psikologi Pendidikan, Jakarta: Grafindo 2016.
Syaiful Sagala, Konsep dan Makna Pembelajaran. (Bandung: Alfabeta, 2017.
Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inofatif-Progresif, (Jakarta: Kencana. 2017.
Trianto, Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontruktivistik, (Jakarta: Prestasi Pustaka, 2016.
Wina Sanjaya, Strategi Pembelajaran Berorientasi Siswa. Jakarta: Gramedia. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yuliardi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.










